Bossche Zaken 2018

Als je niet weet dat ze er zitten, vallen ze ook niet op. Het 12-koppige team van Holiday Media werkt alweer een kleine 15 jaar vanaf Het Sterrenbeeld, op bedrijvenpark De Brand. Een lichtbak met bedrijfsnaam en -logo is het enige wat de aanwezigheid kenbaar maakt. Maar Holiday Media hoeft ook niet zo nodig gevonden te worden. Latour en zijn team zetten zich er juist voor in dat hun klanten gevonden worden, op het wereldwijde web. Camping Voor de basis van het bedrijf moeten we terug naar Oirschot, halverwege de jaren 90. “Mijn ouders hadden daar vanaf 1988 een camping”, vertelt Wim. Toen de automatisering en het internet opkwamen, had dat al snel de aandacht van vader Hans én zijn zoon. “Hobbymatig”, haast Wim zich te melden. Eerst werd een website voor de camping gemaakt en die werd gevolgd door een site voor de lokale VVV. Omdat Hans Latour actief was in de provinciale recreatiebranche, dienden zich meer recreatiebedrijven aan, die óók een website wilden. Dat betekende de start van Holiday Media, waarvoor Hans uiteindelijk in 2000 zijn camping beëindigde. Ook Wim ging in het bedrijfje aan de slag en er werden medewerkers aangenomen. “In die tijd had een website vooral als doel dat een gast de folder van je recreatiebedrijf opvroeg”, weet Wim. Er werd bewust voor gekozen om te focussen op de reis- en recreatiebranche. “We kenden de markt en de doelgroep. Zo konden we al snel landelijk gaan. Onze klanten zitten ook echt door het hele land.” Meedenken Door de jaren heen verzorgde het team van Holiday Media voor meer dan 250 bedrijven het ontwerp en onderhoud van hun website. Dat professionele team bestaat uit consultants (vaste aanspreekpunten voor de klanten), een content marketeer, webdesigners en ontwikkelaars. “Wij denken mee over de content strategie en het ontwerp van de site, maar werken ook samen met marketingspecialisten. Wij spreken de taal van onze klanten, of het nu om een minicamping of vijfsterrencamping gaat. De laatste jaren komen er steeds meer reisorganisaties bij. ChaletsPlus bijvoorbeeld, dat wintersportbestemmingen in Oostenrijk verhuurt”, klinkt het trots. Maar ook de topcampings van Ardoer, recreatiepark TerSpegelt in Eersel en Camping Lauwersoog zijn bijvoorbeeld klant bij Holiday Media. Online reserveren Online kunnen reserveren is tegenwoordig vereiste nummer één voor een recreatie- website. Met HolidayAgent beschikt men over een product waarmee de site aan veel bestaande boekingssystemen kan worden gekoppeld. “Daarnaast moet een site steeds meer beleving bieden”, vult Wim aan. “Denk aan 360 gradenfoto’s of filmpjes. Alle websites zijn bovendien standaard geschikt voor desktop, tablet én mobiel.” Ook social media vormen een onlosmakelijk onderdeel van de moderne recreatiewebsite. “Het gaat om informeren, verleiden en verkopen”, lacht Wim. “Wij zorgen ervoor dat de interactie tussen recreatieondernemer en gast technisch optimaal wordt begeleid.” En dat betekent voor alle partijen een win-winsituatie. Wanneer iemand Wim Latour vraagt wat hij met zijn bedrijf nu eigenlijk doet, luidt het antwoord steevast: ‘Wij maken websites’. Daarmee doet hij de waarheid geen geweld aan, maar Holiday Media doet méér. Het is dé internetspecialist van de reis- en recreatiebranche. Holiday Media 138 BOSSCHE ZAKEN

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=